Gondolatok egy női fejből

Gondolatok egy női fejből

A növényevés előnyei és hátrányai

2017. augusztus 09. - Perger Viktória

Az előző cikkem (Mit eszik egy növényevő?) mintegy folytatásaképpen kicsit belemélyedek abba, hogy szerintem mik a növényi táplálkozás előnyei és mik a hátrányai. Az elmúlt 3,5-4 év tartogatott számomra jócskán mindkettőből, ezekből vázolok most párat.

Rendhagyó módon most kezdjük a hátrányokkal:

1. Akármit és akárhol?!

Na, ez biztosan megszűnik, ha életmódot váltunk. Nem, mi nem tudunk beugrani a legközelebbi kifőzdébe egy ebédre, nem vehetünk előre csomagolt szendvicset a benzinkúton és nyaralások alkalmával is előfordul, hogy 1-2 kilóval könnyebben térünk haza és még csak nem is tudtuk megkóstolni a helyi specialitásokat. (ld.: Nyaralnak a vegánok c. cikk). Többek közt az ilyen kis apróságok miatt fontos az, hogy a vegán életmód melletti döntés saját elhatározásból fakadjon és semmiképpen se külső kényszer legyen, hisz az előbb utóbb úgyis megbukik egy kényelmetlenebb szituációban.

2. Címkeolvasás mesterfokon

Ezt a mesterséget biztosan elsajátítottam az évek során. Vegánként több időt vesz igénybe a bevásárlás, hacsak nem szeretnék otthon szembesülni a tejet, tojást vagy netalántán húst tartalmazó ételekkel. Két nehézséggel szembesültem az évek során. Az egyik, hogy minden héten több helyen kell ahhoz vásárolnunk, hogy minden legyen otthon, amit a napokban enni szeretnénk. A másik, hogy rengeteg dologra kell figyelni. Az összetevők közt nem lehet hús, hal, tej, tojás, tejföl, majonéz, tejszín, ezek származékai....és még nem is említettem a rejtett dolgokat.

A minap történt velünk, hogy egy népszerű, belvárosi helyen vacsoráztunk. Alapvetően nem egy vegán hely, de mivel épp kitört egy vihar, ide tudtunk befutni gyorsan. Zöldséget rendeltünk zöldséggel, de mikor elkezdtünk volna enni, a barátnőm kérdezett rá, hogy vajon miért csak az egyik szósz mellett szerepel a "vegan" szó. Váltottam pár szót a pultnál álló hölggyel és kiderült, hogy a szósznak, amit választottam, halszósz az alapja, a barátomé pedig húsleves alaplével készült. (Ezt sehol nem jelölték.) Néha azt érzem, hogy nem tudok már elég elővigyázatos lenni...

3. Kilógsz

Talán a fent említett példa után nem is kell túlmagyaráznom ezt a pontot. Ha csak nem egy vegán étteremben eszem, vagy nem a hasonló életmódot folytató ismerőseimmel vagyok, kilógok. Mindig, mindenhonnan. Amikor kijön a pincér, nekem tuti 10 kérdésem lesz, majd mikor megkapom a kaját még azért jófejségből rászórtak egy kis parmezánt, ami nekem nem túl szuper, hisz küldhetem vissza az egészet. Meg hát az sem ritka eset, hogy amikor vidéken vagyok és nem tudok magammal napokra kaját vinni, akkor ehetem a sült krumpli savanyúsággal kombót, míg a többiek sajnálkozva nézik, hogy "szegény vegán, nem ehet egy jót". És hát hiába mesélek a jobbnál jobb vegán hamburgerekről vagy főtt ételekről, ha épp egy fonnyadt sült krumplit rágcsálok... Ezekkel a helyzetekkel is meg kell tanulni együtt élni. :)

És mielőtt bárki azt hinné, hogy ez egy borzasztó életforma, álljon itt három pozitívum is:

1. Egészség

Bátran állíthatom, hogy ez az életmód egészséges. Ez nem egy nagy titok, tengernyi cikk van a neten erről. Én is csak megerősíteni tudom ezt az állítást. Sosem bántam meg, hogy emellett az életmód mellett tettem le a voksomat anno. A rengeteg nyers zöldségeknek és gyümölcsnek, illetve az egészséges alapanyagoknak köszönhetően jól érzem magam a bőrömben, a kisebb megfázásokat leszámítva beteg sem voltam az elmúlt években. Erre persze lehet azt mondani, hogy ez normális, hisz még olyan fiatal vagyok... Tény, hogy nem tudom mi lesz 20-30 év múlva, de bízom benne, hogy ha egészségtudatos maradok, akkor idősebb koromban is hasonlóan jó egészségnek örvendek majd.

2. Könnyű diéta

Miután vegán lettem, volt egy időszak, hogy nem találtam az egyensúlyt ebben, a számomra új életmódban. Előtte én is "normál étkezést" folytattam és ott már volt egy jól bevált módszerem arra az esetre, ha szeretném megtartani a súlyomat vagy neadjisten megszabadulni pár kilótól. De az életmódváltással ez megszűnt és időbe tellett mire rátaláltam. Némi kísérletezés és időszakosan felszedett 2-3 plusz kiló után rájöttem, hogy nagyon is könnyű megtalálni a harmóniát. Mivel az étkezés alapja a rengeteg friss, nyers zöldség és gyümölcs, így már "csak" a szénhidrát bevitel ésszerű keretek közt tartása a feladat...

3. Egyre több érdeklődő

Számtalanszor előfordul, hogy egy (nem vegán) társaságban előkerül a vegánság, mint téma. Örömmel látom, hogy mind többen és többen érdeklődnek az ilyen és ehhez hasonló, egészségtudatos életmódok iránt. A legtöbb körülöttem élő ember előszeretettel kérdezget a témáról, sőt, az utóbbi években nem egy ismerősömet vittem el Budapest legkülönbözőbb vegán éttermeibe, kávézóiba. A megnövekedett érdeklődés persze a kínálatban is meglátszik, hisz gombamód szaporodnak a különféle bioboltok, vegán éttermek, egyre több alapanyag, egyre könnyebben szerezhető be, a magamfajták nagy örömére. :)

Zárásképpen csak egy rövid gondolat: ha hiszünk abban, amit csinálunk és tudjuk, hogy miért tesszük, akkor hosszútávon a környezetünk is észre fogja ezt venni és nyitottan, érdeklődően fordulnak majd felénk és a "furcsaságaink" felé.

A bejegyzés trackback címe:

https://viktoriaperger.blog.hu/api/trackback/id/tr5312727484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása