Gondolatok egy női fejből

Hogyan készüljünk egy túrára?

Hasznos cuccok hobbitúrázóknak

2018. január 11. - Perger Viktória

Remélem az előző bejegyzésemmel mindenki kedvet kapott egy kis természetjáráshoz. Ha igen, akkor most jöhetnek a legfontosabb túrakellékek.

Ruházat & cipő
A legfontosabbak természetesen. A túracipő kiválasztásakor az egyéni igényeken kívül szem előtt kell tartani, hogy milyen terepen szeretnénk majd túrázni, milyen időben és, hogy nagyjából milyen távon. Én például vettem egy könnyű, nem esőálló cipőt, amit csak melegebb időben vagy váltócipőnek használok, illetve beszereztem egy magas szárú, vízálló darabot is, amit akár télen is, valamint esőben és hóban is tudok használni. Ezen a tételen nem szabad spórolni, különben a lábaink egészsége fogja bánni.
A ruházat nagyrészt az időjárástól függ. Az aláöltözet mindig nyerő! Nem izzadsz bele, melegen tart, vékony és kényelmes és simán rá tudunk venni még további rétegeket. Érdemes is amúgy több réteget felvenni, hogy egy-egy emelkedőn kaptatva vagy ha kisüt a nap legyen mit lecibálni magunkról.
A cipőmet leszámítva gyakorlatilag minden cuccom a Decathlonból van. Olcsó, megbízható és ameddig hobbiszinten űzünk egy sportot, addig (szerintem) minden igényt kielégít a választékuk.

Hátizsák
Már egy 15-20 km-es túra alatt is megtapasztalhatjuk milyen fontos is a megfelelő túrahátizsák kiválasztása. Nem kell persze nagy dologra gondolni, elég egy közepes méretű, összecsatolható pántokkal (hevederekkel) ellátott hátizsák, hisz a legfontosabb az szerintem, hogy a zsák teljes súlya ne legyen teljes egészében a válladon. Ezen kívül jól jön, ha a hátizsáknak több kicsi zsebe, illetve kulacstartója is van.

Étel, ital
Törekedjünk az egyszerűségre és a praktikumra! Mi ritkán állunk meg kajálni, mert vagy hideg van az ácsorgáshoz, vagy annyira későn indultunk neki a távnak, hogy félő, hogy nem érünk célba sötétedés előtt. Nem árt kicsit kalóriadúsabb ételekkel készülni, hisz egy túra elég sok kalóriát felemészt és jól jön a tápanyagutánpótlás. Éppen ezért szendvicset, olajos magvakat, müzliszeleteket, feldarabolt zöldségeket és almát szoktunk magunkkal vinni a pár órás gyalogutakra. Emellett készülni szoktunk legalább 1,5 liter vízzel és ha még fér a csomagba, akkor télen egy termoszban teát is viszünk. Jól szokott esni az átfagyott testünknek.

Navigáció
Bár nagyon hangulatos egy méretes turistatérképpel nekiindulni az útnak, de mi eddig még mindig az egyszerűbb utat, egy offline applikációt választottunk. Mivel a legtöbb helyen több turistaúton vezet végig egy szakasz és úton útfélen keresztezik egymást a különböző útvonalak, így ésszerű és igen ajánlott valamilyen navigációs eszközt igénybe venni. Mi ezt használjuk, nekünk bevált: GPS Kit. (az applikáció alkalmas a turistautak.hu térképeit implementáljuk) Teszem hozzá halkan, hogy nem én navigálok, ezt inkább a férfira bízom... :)

Kés vagy bármi önvédelmi eszköz
Mi elég sokszor túrázunk olyan útvonalon, ahol 10-15 km-en keresztül egy lélekkel sem találkozunk. Bár velünk még szerencsére sosem fordult elő olyan eset, amikor igénybe kellett volna vennünk ilyen eszközt, de azért nem árt ha van az embernél gondolva arra az esetre ha mondjuk kóbor kutyával találkoznánk.

Egyéb
Például egy zseblámpa. Idén télen már kétszer előfordult velünk, hogy úgy elszöszöltük az időt délelőtt, hogy a túra utolsó pár km-én már ránk sötétedett. Ekkor örültünk csak igazán a telefon elemlámpa funkciójának, mert anélkül az orrunk hegyéig sem láttunk volna el.

Okostelefon-kesztyű: igen, bevallom imádok képeket készíteni a túrákon. És igen, az Instagramon is meg szoktam osztani. Éppen ezért a nagy hidegekben nagyon jól jön egy olyan kesztyű, amiből nem kell minden kattintás előtt kibújnom, majd vissza. Nekem ilyenem van, teljesen bevált.

Még számtalan cucc lehet hasznos, de szimpla fél napos-napos túrákra nekünk eddig ezek bőven elegendőek voltak.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tireless treehugger 2018.01.11. 19:34:48

Szép estét

Szerintem pedig semmit sem kell vinni. Egész napos túrát is ki lehet bírni víz és élelem nélkül. Telefon navi zseblámpa kés etc is tök fölösleges. Önvédelmet felejtsd el, a saját késedet fogják ellened felhasználni. A bajt elkerülni kell nem pedig eléállni.

Csak beugrottam, kiváncsi voltam mi jön ki egy nő fejéből, mármint olyan nőéből aki fennen hangoztatja hogy "női gondolatok" következnek, gondolom érted mire gondolok?!

Perger Viktória · http://viktoriaperger.blog.hu/ 2018.01.11. 22:35:20

@tireless treehugger: Sokmindent ki lehet bírni, csak nem biztos, hogy muszáj... Nem azért megyek túrázni, hogy "kibírjam", hanem hogy élvezzem.
De ha azt írom, hogy "ne vigyél semmit, mert oké úgy is", akkor az a komment érkezett volna, hogy az úgy nincs rendben, vinni kell cuccokat. Ha érted mire gondolok?!

Krutzifix 2018.01.12. 08:14:59

@tireless treehugger: Ez legfeljebb akkor igaz, ha menekülésről van szó. Viktória azonban túrázásról írt! Akkor nem viszek semmit magammal, ha hirtelen menekülnöm kell valami, vagy valaki(k) elől.
Azon lehet vitatkozni, hogy a kés miért az önvédelmi eszközök között szerepel, de általában nem hátrány, ha van az embernél egy jó túrakés, vagy bicska - viszont semmiképp sem elsődleges önvédelmi céllal, mert abból csak galiba származhat! Az is igaz, hogy kóbor kutyákkal is lehet számolni, esetleg más támadó szándékú vadállatokkal is, ezek ellen talán jobb egy paprika spray, de csak olyan, ami legálisan használható. Alapvetően azonban nincs gond a felsorolással, bár a zöldségfélék kalória tartalmáról vitatkozhatnánk :), de színesítik a táplálkozást. Mi is viszünk magunkkal gyümölcsöt is mindig, hisz az útközben is elrágcsálható. Az alsó hangon másfél liternyi folyadék pedig alapkövetelmény egy 15-20 km körüli túrán! Sőt, nem árt, ha forrásokat is útbaejthet az ember, hogy időnként frissíthesse a folyadékmennyiséget!

Krutzifix 2018.01.12. 09:10:14

@Krutzifix: Még egy apróság: nem árt, ha a hátizsákban van valami, aminek eső esetén hasznát vehetjük. (Bár ez talán inkább a ruházat&cipő fejezethez tartozik) Mi kicsire összehajtható dzsekit, esetleg kerékpáros esődzsekit, és ha nagy a valószínűsége az égi áldásnak, kamáslit is magunkkal "cipelünk" a zsákban. Utóbbi a nem vízálló nadrág, illetve a nem vízálló bakancs szárát is megvédi az átázástól.

Perger Viktória · http://viktoriaperger.blog.hu/ 2018.01.12. 10:12:44

@Krutzifix: Igen, igazad van, hogy nem elsősorban önvédelmi fegyver! Nem is szoktuk használni, mutogatni természetesen, csak van, mert jól jöhet. Hát jó, a zöldségek inkább csak kiegészítők :D
Köszi a tippeket!

KKZZ 2018.01.12. 11:43:38

@tireless treehugger: Jó, hogy beugrottál, menj csak tovább...

Amikor nyáron, 35°C környékén megyek, nekem egy 15-20 km-es túra alatt - főleg ha jó sok szint is van benne - elfogy a 2,5 l-es camelbak.
Ilyenkor nem hogy a kiizzadt folyadékot, de az ezzel együtt elveszített sót, magnéziumot, káliumot is pótolni kell, különben jönnek az izomgörcsök és a kellemes túrázásból szenvedés lesz.

Tehát aki azt állítja, hogy víz nélkül egy egész napos túrát ki lehet bírni, az végül is nem hazudik, csak marhaságot állít!

A témához is hozzászóljak:

Az alapvető kellékekhez én mindig be szoktam tenni a hátizsákba:
- fejlámpa (A zseblámpa azért nem oké, mert a sötétben szerencsés,, ha mindkét kezedet tudod használni, és a fejlámpa pedig alapból oda világít, ahová nézel.)
- különböző méretű ragtapasz
- gyufa / öngyújtó
- 1 cs papírzsepi (akár gyújtósnak)
- 1 cs kisméretű nedves törlőkendő

beetee 2018.01.12. 12:29:03

@KKZZ: Ha egynapos izzadástól kimerülnek a szervezeted ásványi-anyag raktárai, akkor sürgősen keress fel orvost...
(ha egyébként magát a vizet tudod pótolni, akár forrásból, patakból, hóléből, más alacsony oldott-anyag tartalmú vízből....)
És Magyarországon azért a 15-20 km alatt elő szokott fordulni forrás vagy település kúttal vagy büfével...
Persze aki vizes baggel futkos, az időre megy, nem áll meg ilyenért, de aki csak túrázik, annak belefér.
Persze, aki 1,5 litert akar cipelni fél liter helyett, az tegye.
Szerintem bőven elég az is két vízvételi pont közé.

pamutpamlag 2018.01.12. 14:52:31

@tireless treehugger:
Maradjunk annyiban, hogy te még életedben nem túráztál egy rendeset, nemhogy külföldön, de még hazai terepen sem.
Ugyanis a posztban felsoroltak mindegyike hasznos cucc, többségük pedig szükséges egy kiadós, de mégis kellemes és biztonságos túrához (bonyolultabb, nehéz, veszélyes terepen - mint például egy magashegység - pedig egyenesen elengedhetetlen)

KKZZ 2018.01.12. 16:02:16

@beetee:
Linkelhetnék ide neked mindenféle tudományos cikkeket a folyadékpótlás fontosságáról, de ehelyett csak annyit írok, hogy nem láttál te még engem izzadni. :)
Egyébként nem azt írtam, kimerülnek a szervezet ásványianyag raktárai, hanem hogy fontos a pótlásuk.
Amit meg a 15-20 km alatt felbukkanó forrásról, büféről (Ha-ha-ha!) írtál, abból látszik, hogy nem jártál még pl. a Mátra, Börzsöny, de még a Pilis mélyén, ahol simán túrázol úgy ennyit, hogy aszfaltutat meg embert nem látsz - Szerencsére! -, nemhogy iható vizet.

beetee 2018.01.12. 17:48:02

@KKZZ: Volt egy tizenéves időszak az életemben, mikor évente majd minden hétvégét az erdőben töltöttünk túrázással, a néha becsúszó teljesítménytúrázást is beszámítva biztos mentünk ezer+ km-t évente... majd jött a hegymászás. Eleget tudok a folyadékpótlásról... :)
Azt viszont biztosan állítom, hogy egy normál ember, aki hét közben feltöltött ásványianyagokkal elindul egy egynaposra hétvégén, annak nem kell foglalkozni az ásványi sókkal.
Nem fog a folyadékvesztés miatt görcsölni, ha reggel otthon iszik a reggelijéhez, visz magával fél litert, majd tölti, ahol tudja, este meg pótol.

Börzsönyt (főleg Magas-Börzsönyt), Pilist, mint a tenyeremet ismerem, annyit jártuk és aludtunk kint. Való igaz a Mátrát csak hébe-hóba jártuk.
Egyébként a Bakonyban ezeknél jóval kevesebb vízvételi lehetőség van. :)

Senkit nem akarok meggyőzni, mindenki úgy túrázik, ahogy neki kialakulnak az igényei. Ha lajtos-kocsit húzva, akkor úgy, ha csak egy kis kulaccsal, akkor úgy.

tireless treehugger 2018.01.12. 21:57:02

Rendszeres túrázó vagyok, középmagas hegyeket/nagy erdőket csinálok, soha semmit nem viszek magammal. reggel közép jóllakottan és folyadékkal feltöltve elindulok/elindulunk 2000méterből egyet vagy 1000méteresből kettőt egy nap alatt. Előfordul hogy hosszabb lesz a tervezettnél (hiszen navi nélkül felhőben ködben fák között nem egyszerű) és aztán sötétben botorkálok de abban meg az a szép.
A túrázásnak egyik értelme hogy megtanítsd a szervezetet kihasználni a tartalékokat valamint rájössz hogy mire vagy képes A másik hogy olyan feladatot oldj meg amit a városban nem kell, memorizálni a terepet, tájékozódni, tervezni, improvizálni, és legfőképp döntéseket hozni. Olyan döntéseket amik ha nem jók akkor valószínűleg komoly következményei lesznek. És hát tapasztalom is a punnyadtság és mentális képesség közötti összefüggést, valószínűleg általánosítani is lehet:

lepukkant test --->lepukkant agy

Most nem kell azt gondolni hogy csúcsra járatom a dolgot, vannak akik futva teszik meg az egész napot, na azt hívják jó kondíciónak és mentális képességnek.

persze lehet újrafogalmazni mindent így az egészségügyi sétát átnevezni túrázásnak dehát én már öreg vagyok aztán az uzsonna kulacs zseblámpa meg kés olyan szőke nős dolognak tűnik.

Ps: az emésztés nagyon sok energiát igényel, azok akik útközben esznek nem jutnak plusz energiához hanem pocsékolják a meglevőt, na meg szomjasak lesznek. Mintha a versenyzők is csak valami trutyit innának és nem meggyes lepényt tolnák az arcukba.

ps2: aztán gondolom commandóban sem csináljátok, pedig nemcsak svájcban divat hanem minden kisforgalmú helyen, összecsomózod a ruháidat egy batyunak aztán előre, ha esik az a jó ha összevagdos az aljnövényzet akkor az, és hát a patakon sem kell hidat keresni. Ha eddig kimaradt volna a meredek patakban commandóban felfelé mászás akkor csináljatok meg egyet és gondoljatok rám.

legjobbakat

Z

pamutpamlag 2018.01.13. 03:36:38

Ne haragudj, de te szerintem nem túrázni jársz, hanem inkább kommandózni :-)

A hozzád hasonlóknak szerintem két fő típusa van:
- aki nem visz semmit, majd a végletekig kihegyezett, senkiéhez sem fogható érzékeit és képességeit használva "túlél" (röhögnöm kell),
- aki teljes katonai felszerelésben, 30 centis vadásztőrrel, szartól a repülőig mindent magával cipelve, terepruhában Rambót játszik (röhögnöm kell).

Aztán van egy jelentős réteg, gyerekektől kezdve az egészen idős emberekig, akik teljesen normálisnak mondhatók, és szimplán csak túráznak. A természet szépségéért, a jóleső fáradságért, a jó társaságért - hosszan lehet sorolni, mi minden lehet teljesen átlagos és érthető motiváció. Ők többnyire nem szeretnek eltévedni, ázni, fázni, sötétben botorkálni, stb (összefoglalva: szívatni magukat), ha nem feltétlen muszáj. Ezért aztán fognak egy hátizsákot, beletesznek egy kis inni- és ennivalót, térképet, meleg ruhát, esőkabátot, fejlámpát, miegymást, aztán elmennek túrázni. De még csak nem is feltétlenül nagymama túrára, hanem mondjuk 50 km-t 2000 m szintemelkedéssel.

Na mindegy, láthatóan külön hajóban evezünk :-)

tireless treehugger 2018.01.13. 07:38:49

@pamutpamlag:
Nem fázol, nem kínozod magad, nevetés, kihívás, érdekes és kellemes, igazi társak és barátok, ..
Az erdők hegyek folyók panorámák tök ugyanolyanok, láttál százat azzal láttad az összes variációt..
Viszont a körülmények mindig mások, rajtad áll hogy mit hozol ki belőle. Persze lehet baktatni a gyerekkel az ösvényen, majszolni a sütit, de az élményhez-emlékhez ennél kalandosabbra kell venni.
Kommandót félreértetted, olyan is sok van. Nem hiszem hogy találkoznál velük ők szeretnek láthatatlanok maradni. Én egy másik commandóról írtam.
Nem azt mondom hogy mindenki csinálja úgy, ott van az első hozzászólásomban:
"Szerintem pedig semmit sem kell vinni."
Gondolatok egy másik megközelítésből. Aki félre akarta érteni az félre értette.. Aztán már csak ragaszkodnia kell a saját fixációjához, pont ugyanúgy ahogy kiviszi a civilizációt a természetbe.

Perger Viktória · http://viktoriaperger.blog.hu/ 2018.01.13. 13:58:28

@pamutpamlag: Mindenkinek másak az igényei, mindenkinek más a kényelmes és a megfelelő. Nem értem, hogy miért kell valakit hülyének nézni azért, mert nem egyezik a véleménye a tiéddel...

Perger Viktória · http://viktoriaperger.blog.hu/ 2018.01.13. 14:00:11

@tireless treehugger: Mert az oké, amit írsz, sőt, igaz is. Csak a stílus fura nekem. "röhögnöm kell"

pamutpamlag 2018.01.14. 13:17:03

@Viktória Perger:
Talán igazad van. Bizonyára azért reagáltam így, mert mostanában túl sok "kommandóssal" szoktam találkozni az erdőben. Például ott szoktak "túlélni", ahol a kislányommal is napi rutinként közlekedünk, vagy egy hozzánk csapódó, tacskó típusú kutya is könnyedén közlekedik felfelé és lefelé is (megtörtént eset a Rám-szakadékban). Ilyenkor bizony valóban röhögni szoktam magamban. Vessetek a mókusok elé! :-)

pamutpamlag 2018.01.14. 13:17:44

@tireless treehugger:
Tényleg külön hajóban evezünk. Nem baj, elférünk! :-)

pamutpamlag 2018.01.14. 13:21:10

@pamutpamlag:
"Egyébként én pont fordítva érzékeltem ezt az egészet: tireless treehugger hozzászólásaiból jön le az számomra, hogy lenézi (kvázi hülyézi) azokat, akik csak szimplán túráznak, ráadásul nem átallanak hátizsákkal, kulaccsal, esőruhával, stb."
Ehhez hozzátenném, hogy talán rosszul ítél(t)em meg, és tévedek. Ez esetben elnézést kérek.

Perger Viktória · http://viktoriaperger.blog.hu/ 2018.01.15. 09:31:29

@pamutpamlag: Semmi gond! :) Írásban minden megjegyzés erősebbnek tűnik, mint szóban. Amúgy meg igen, más is tett félreérthető megjegyzést.