Kicsit eltérek a tőlem már megszokott mozgás-életmód-párkapcsolat témáktól és most egy számomra is új világba szeretnék egy rövid betekintést adni. Nem célom senkit meggyőzni, a benzines autók ellen kampányolni, vagy technikai információkat nyújtani, csupán egy-két tapasztalatot szeretnék megosztani.
Pont egy éve váltottunk elektromos autóra, vállalva ennek minden előnyét és hátrányát...
Életforma
Mielőtt megvettük 'Nyomit' nagyon sokat informálódtunk. Azzal, hogy az ember vesz egy ilyen autót, nemcsak egy használati tárgyat, de egy életformát is vásárol. Innentől megváltoznak az autózási, "tankolási" szokásai és sok embernek szélesedik az érdeklődési köre is. Nem egy embert láttam eddig, aki nyakig belevetette magát ebbe a világba, amikor eldöntötte, hogy villanyautót vesz. Napi szinten erről olvas, szerzett új barátokat és tulajdonképpen egy új hobbit is. Ez a rajongás persze inkább a férfiakra jellemző.
Közösség
Óriási pozitívum szerintem a magyar piacon, hogy egy nagyon komplett kis elektromos autó közösség alakult ki az elmúlt években, melynek bárki tagja lehet, akit érdekel ez a világ. A közösségben számtalan információ rendelkezésünkre áll. Legyen az az autóvásárlással kapcsolatban, egy új töltési lehetőség az országban, egy már meglévő töltő meghibásodása, egy érdekes hír a témában, egy jó tanács, egy tesztvideó vagy egy elektromos autótalálkozó, itt mindent megtalálunk, egy helyen.
https://villanyautosok.hu/
Drága
Attól függ, hogy mekkora és milyen teljesítményű autót keresünk. Igen, vannak persze márkák, amik ugyanúgy, mint a benzines verzióban is, drágák, de megfizethetőbbek is akadnak. Például, ha csak a városban fogunk vele közlekedni, akkor akár 2 millióból is kihozhatjuk a környezettudatos kisebb méretű autónkat. Itt azért szeretném megjegyezni, hogy a magyarországi árak több százezerrel, néha akár 1 millióval is magasabbak, mint például a francia árak. Ha tehetjük, elektromos autó vásárlásnál is érdemes kicsit körbenézni a nemzetközi piacon is. Illetve azt is érdemes megfontolni, hogy hány éves autót veszünk meg. Egy nyugati országból származó 4-5 éves autó sokszor olyan jó állapotban van, mint egy vadiúj, csak nullákkal kevesebbe kerül.
Kocsikázás a városban
Ezeket az autókat városban a legpraktikusabb és a "legegyszerűbb" használni. Nem fogyasztanak sokat, sok töltőt is találunk (legalábbis Budapesten) és még ha egy nap 50-60 km-t is teszünk meg, akkor is marad még töltöttség az autóban, nem kell ezzel nap, mint nap foglalkoznunk.
Útvonaltervezés
Amennyiben autónkat a városon kívül használjuk, érdemes egy picit más koncepció szerint megtervezni az utat, mint a megszokott. Mivel a mi autónk nem rendelkezik túl nagy kapacitással (100%-os töltöttség esetén 150 km-t tud megtenni), így rendszerint előre kell terveznünk. Például hosszabb utak esetén érdemes megnézni, hogy mennyi emelkedő és lejtő van az útszakaszon. Ennek oka igen egyszerű. Emelkedőn többet fogyaszt az autó, mint sík úton. Ez természetesen egy hagyományos autónál is így van, de ott az emiatt csökkenő hatótáv nem jelent problémát, (pl. 600 km helyett 550 km) de egy elektromosnál (150 km helyett 120 km) már előfordulhat az is, hogy nem jutunk el a legközelebbi töltőig. Lejtőn viszont ki tudunk gurulni üresben, sőt akár vissza is tudunk tölteni pár %-ot, ha a forgalom engedi.
"Tankolás"
Ez a másik terület, melyben tudatosabbnak kell lennünk, mint egy benzines autóval. Előre informálódnunk kell a töltési lehetőségekről, és azzal is előre kell számolnunk, hogy kb. mennyit szeretnénk aznap autókázni. Persze ha abban a helyzetben vagyunk, hogy otthon és/vagy a munkahelyünkön tudjuk tölteni az autónkat, az jelentősen megkönnyíti az életünket. Máskülönben viszont bele kell tervezni a töltést a napunkba. Könnyebbség, hogy Pesten villám- és gyorstöltők is rendelkezésünkre állnak (egyelőre ingyenesen), így akkor is tudunk tölteni, ha csak 20-30 szabad percünk van, de akkor is, ha akár 2-3 órára is ott tudjuk hagyni egy adott helyen a kocsinkat.
Egy pedállal vezetés
Elektromos autót vezetni nagyon könnyű. Ha ügyesek és töltöttségkímélőek vagyunk, akkor az ilyen járgány szinte teljesen elvezethető a "gázpedállal". Működése pofonegyszerű, ugyanis, ha nyomod a "gázpedált", akkor gyorsul, ha pedig leveszed róla a lábad, lassul. Nem gurul, lassul. Úgyhogy így a fékezést ki is pipáltuk és még a töltöttséget is kíméltük. Ez csak pár %-ot jelent persze az összképet tekintve, de amikor rosszul jön ki a lépés és van mondjuk 5% az autóban, akkor tudunk igazán örülni ennek a módszernek...
Extra
Nem mondom, hogy egyértelműen elektromos autó párti lettem ebben az egy évben és már sosem vennék benzines autót, mert ez nem lenne igaz. Megvannak a maga korlátai és nehézségei annak, mikor az ember nem csak bepattan az autóba és elutazik bárhova, hanem előre ki kell számolnia, hogy meddig jut el, mikor kell tölteni, rá kell számolni az utazási időre stb.
Mindezek ellenére és az elektromos autók mellett szólva, az nagyon jó érzés, hogy nem szennyezzük a környezetet és nem ontjuk magunkból a káros anyagokat mikor éppen a rakparton vagy az M7-en araszolunk a dugóban!