Gondolatok egy női fejből

Utazás Zanzibárra

2021. november 14. - Perger Viktória
Mikor idén először merült fel komolyabban az utazás gondolata bennünk, kicsit felsejlett bennem annak a halvány reménye, hogy újra “visszakapjuk a régi életünket.” Bármit is jelentsen ez. Nagy lelkesen felcsaptam a világtérképet (és a konzuli szolgálat honlapját), hogy akkor hova is szeretnénk (lehet) utazni. Mivel csak november eleje jöhetett szóba, és az északi féltekén nem volt biztos, hogy szép lesz az idő ilyentájt, így a déli féltekén nézelődtünk. Végül több ok miatt is Zanzibárra esett a választásunk. Egyrészt covid ide vagy oda, ide lehet utazni. Másrészt itt biztosan jó idő van. Harmadrészt pedig a déli féltekén levő egzotikzusabb helyek közül ez tűnt a legolcsóbbnak. Otthon többektől azt hallottam, hogy “itt alig lehet valamit csinálni”. Lévén, hogy elég nagy a mozgás- és programigényem, kicsit tartottam az úttól, de végül nem kellett csalódnom.
Az utazás és az előkészületek
Qatar Airways-el utaztunk Doha-n keresztül, aminek nagyon örültem, mert egy megbízható légitársaság, választható menüopciókkal és kellemes átszállási idővel (3 óra). A Zanzibárba való belépés előtt 96 órával csináltatni kell egy pcr tesztet, amiből 2 példányt magaddal kell vinni. (Már 15.000 Ft-ért is lehet csináltatni.)
Utazás előtt ki kell még tölteni egy nyomtatványt a Qatar Airways-nek és egyet az országnak is.
Ezen kívül, lévén, hogy mégiscsak covid van, mi kivételesen biztosítást is kötöttünk. Hosszas keresés után a Mondial biztosító mellett döntöttünk, 34.000 Ft-ért tudtunk olyan biztosítást kötni, ami covid esetén is működőképes.
A szigetre való belépés előfeltétele egy gyorsteszt (Azon országokból érkezőknek, akit Zanzibár veszélyesnek ítél. Ezen oszágok listájának érdemes utánanézni még indulás előtt.), illetve egy vízum. Előbbit nem csináltatták meg velünk, utóbbi viszont elég kényelmetlen volt. A 2x5,5 órás repülőút után kiszállsz majdnem nulla alvással, hosszúgatyában és pulcsiban a csomagjaiddal a repcsiből (150 másik emberrel együtt), majd egy koszos kis tákolmányban töltesz 1-1,5 órát mire el tudod intézni, hogy megadják a vízumot, ami fejenként 50 dollárba kerül. Nem ez lesz a nyaralásod fénypontja, de hamar elfelejted majd.
(Hazafelé amúgy szintén ki kell tölteni egy hasonló nyomtatványt, de kilépési illetéket nem kellett fizetnünk. Hazafelé is érdemes 2 órával korábban kint lenni a reptéren, mert a biztonsági ellernőrzés, a check-in és az immigration nekünk összesen 1,5 óránkba tellett.)
Szállás
Szállásopciókból nincs hiány a szigeten. Nem könnyű választani, de csak azért nem, mert nagyon sok gyönyörű szállás van elérhető áron. Mi az alábbi szempontokat tartottuk fontosnak: a szálláshoz tartozzon partszakasz, legyen saját medencéje (vannak hónapok amikor olyan meleg van, hogy fehér ember nem tud meglenni az óceanparton, illetve nem mindenhol olyan nagyon szép a part), a szobához legyen zárható széf, szúnyoghálós legyen az ágy, a képek alapján legyen tiszta, rendelkezzen saját strandszakasszal és privát parkolóval. (Utóbbi nem szükséges, ha a transzfer mellett döntesz)
Mindhárom szállásunk telitalálat volt, teljes mértékig meg voltunk velük elégedve. Az árakat tekintve kb. 13.000/fő/éj volt a szállások ára.
Kendwa Beach Resort (korábbi nevén Eden Village)
A legtöbb turista csak egy helyen lakik a szigeten, de mi annak érdekében, hogy kényelmesen be tudjuk járni a szigetet, úgy döntöttünk, hogy ahogy minden utazásunkkor, most is több helyen akarunk megszállni.
Tudni lehet Zanzibárról, hogy a covid előtt rengeteg olasz vendég volt a szigeten, azonban a coviddal ők is eltűntek. Ez amúgy a legtöbb helyen nagyon érezhető. A szállásaink közül kettőben velünk együtt kb. 15-20 vendég volt, ami még félház sincs.

Transzfer
Természetesen minden resort felajánlja, hogy igénybe veheted a transzfer-szolgáltatást, illetve bármikor hívnak neked taxit a recepción. Mi viszont amellett döntöttünk, hogy inkább kibérlünk egy autót, mert ha 2 hétig taxiztunk volna, az 3-5x ennyiből jött volna ki, mint egy autó és egy tank benzin. (Pl. A transzfer oda-vissza a reptértől 40 km-re való hotelbe 75 dollár lett volna fejenként.) Az autó, amit kaptunk 12 napra 75.000 Ft-ba, a benzin pedig literenként 2300 shilling-be (320 Ft) került. (Az autó kb. 8 l-t fogyasztott, a két hét alatt 3/4 tankot evett meg.)
Amit fontos tudni, mielőtt kibérelnél egy autót: Zanzibáron fordított, bal oldali közlekedés van, így aki ezt nem ismeri vagy fél tőle, annak ez lehet túl nagy falat lenne. Bár a szigeten amúgy nem túl nagy forgalom, és szinte semmilyen szabály nincs érvényben, de az első 1-2 óra fordítva vezetés még a tapasztalt autósoknak is nehézséget okozhat. Emellett a sziget több pontján sincsen áram, így éjszaka vaksötétben kell vezetni. Az utakon nincs felfestés, ami sötétben eléggé meg tudja nehezíteni a közlekedést, plána ha még szembe is jön valaki. Az autók állapotán a legtöbb európai szerintem meglepődne, ugyanis nagyon ütött-kopott, lepukkant autók futkosnak itt, amik nem mellesleg kívül-belül koszosak az utakon és az utak mellett levő portól. Ez ilyen, meg kell szokni. Az autóról még annyit, hogy érdemes terepjárót bérelni, mert nem egy, nem két helyen kell lemenni a hepehupás földútra, ami biztonságosabb egy magasabb építésű autóval.
Amit vigyél magaddal
  • Naptej, uv védő póló, kalap/baseball sapka, 100%-os aloe vera
Az otthoni napsütés meg sem közelíti az ittenit, brutálisan éget a nap és hát szinte állandóan süt. Mi november elején voltunk, szinte minden nap felhőmentes volt az égbolt, reggel 28, napközben 33 fokkal, 70-80%-os páratartalommal és 11-es (!) uv indexxel. Napközben gyakorlatilag 15 perc alatt pecsenyére lehet égni és akkor estére jöhet a vastag aloe vera réteg, hogy másnap ne fájjon a bőrünk. Ja és ez még csak a zanzibári tavasz! :)
  • Süncipő

Az óceánban rengeteg tengeri sün található, így mindenképpen érdemes vinni egy tengeri cipőt, ami megvédi a lábadat egy esetleges sünnel való találkozás alkalmával. A másik, ami miatt jól jött nekünk ez a cipő az az, hogy a sziget délkeleti felén elég sziklás volt az óceán sekélyebb része és ezeken a helyeken cipő nélkül csak nagyon nehezen tudtunk volna bemenni a vízbe.

• Szúnyogriasztó
Mindenféle riogató és pozitívabb infót lehet olvasni a neten a malariás szúnyogokról. Több helyen is utánaolvastunk, miután úgy döntöttünk, hogy egy drága, brutálisan májkárosító gyógyszert biztosan nem fogunk beszedni, miután az emberek 90%-a azt mondja, hogy még szúnyogot sem látott a szigeten, nemhogy maláriásat. (Egyes források szerint a szigeten nem létezik a malária, ez a betegség csak a szárazföldree jellemző.)
Indulás előtt vettem azért citromfű illóolajat, elektromos szúnyogriasztó és sprayt is, de csak utóbbit használtuk néhányszor. A sziget északi felén egy darab szúnyoggal sem találkoztunk, délebben esténként előkerült néhány a szélcsendesebb részeken, így naplemente után parfüm helyett ezzel a sprayvel fújtuk magunkat. (Mivel sem a meleget sem a szelet nem szeretik, így esténként is csak a szélcsendes helyeken találkoztunk velük. Ebből pedig nincs sok a szigeten.)
  • Dollár
Az egyik helyi pénz a dollár, a másik pedig a shilling. Shillinget csak Zanzibáron tudsz váltani, de dollár mindenképp legyen nálad. Mi revolut- on tartottunk forint-ot, onnan váltottunk dollárt és ha kellett, egy ATM-ben vettünk ki shillinget. (A revolut árfolyamváltása az egyik legkedvezőbb.) Fontos tudni, hogy az ATM-nél a kp felvételért 1000-1500 Ft-ot pluszban levonnak a kivett pénz mennyiségétől függetlenül, így érdemes pár napra előre átgondolni, hogy mennyi shillingre lesz szükséged. (Pl. milyen helyi túrákon veszünk majd részt, eszünk-e majd valahol a hotelen kívül stb.) Érdemes a reptéren, rögtön leszállás után váltani shillinget, mert egyszerűbb azzal, illetve kp-ben fizetni, sok helyen nincs kártyás fizetési lehetőség.
A hotelekben amúgy minden fogyasztást fel lehet íratni a szobára és a végén kártyáról kiegyenlíteni.
  • Víz alatti fényképező, (snorkelszett)
Ez lehet egy tok, gopro, egyszer használatos kamera, mindegy is. A lényeg, hogy ha eljutsz snorkelezni, meg tudd örökíteni a víz alatti csodaszép élővilágot. Mikor mi snorkelezni mentünk, a ladikban adtak snorkelcuccot is, de szerencsére azt a sárgára használt, kitudjakinekaszájábanjártmár szettet nem kellett használnunk, mert vettünk egyet még otthon a Decathlonban.
  • Türelem
Az egyik első szó, amit meg fogsz tanulni a szigeten az a pole pole. Jelentése: lassan. Ez tökéletes jellemzi a sziget lakóit. Egy olyan munkát, amit európai országban egy ember látna el, itt 3, esetenként 4 fogja és általában elég komótosan. Az elején ez nagyon furcsa, pláne ha te is egy stresszesebb időszakból menekülsz ide pihenni, de meg lehet szokni,sőt, a magamfajtának még jót is tesz. Itt egy megbeszélt időpont simán tolódik 30 percet, előfordulhat, hogy egy ételre 45-60 percet vársz és néha egy ananász felszeletelése is eltarthat 15 percig. De mivel ez egy nyaralás, nem is fog zavarni.
Ami viszont szerintem nagyobb türelmet igényel, az rengeteg árus. Amint kilépsz egy resort védett területéről, azonnal meg fognak rohamozni a helyi, kissé levakarhatatlan árusok, akik mind a saját portékájukat árulják majd neked. Karkötők, sálak, masszázs, snorkeltúra, vitorlázás, búvárkodás és minden más. Egy szempontból én végig azt éreztem, hogy jó lenne mindnek segíteni, mert legtöbbjük nehéz körülmények közt él, viszont zavaró, amikor egy fél percet nem tudsz nélkülük sétálni, futni vagy épp naplementét nézni a parton.
  • Néhány szuaheli kifejezés
A szigeten az angol és a szuahéli a hivatalos nyelvek. Néhány alapvető szót mindenképpen érdemes elsajátítani szuahéli nyelven, már csak az udvariasság és az érdekesség kedvéért is.
Jambo - Hello! Szia! Ezzel a kifejezéssel lépten-nyomon rád fognak köszönni. Nagyon értékelik, ha te is Jambo-val köszönsz vissza.
Mambo - szleng kifejezés, jelentése szintén hello
Karibu - Üdvözöllek
Ashante - Köszönöm!
Ashante sana - Köszönöm szépen!
Poa - Oké
Hakuna matata - Ezt rengeteg mindenre használják. Rendben van! Semmi gond! Jó szórakozást!
Pole - Sajnálom!
Pole pole - lassan
Amit ne pakolj az útra
  • Nejlonzacsi
A szigetre nem engednek be nejlonzacsit és itt sem igazán kapsz sehol. Ez okozott némi fejfájást a pakolásnál, hiszen a cipőket én mindig zacsiban utaztatom, de amúgy jó kezdeményezésnek tartom.
  • Átalakító
A szigeten az Európában is használatos konnektorok vannak, így átalakító nélkül tudsz majd tölteni. A resortokban amúgy 0-24 van elektromosság. Elég gyakori az áramkimaradás, amit minden helyen diesel generátorokkal oldanak meg. Ebből a vendégek nem sokat észlelnek.
Ezeken kívül pedig nem lesz másra szükséged, mint néhány fürdőruhára, strandpapucsra, pólóra és rövidnadrágra.
És egy kérés a végére: Ha teheted, ne gyűjts kagylókat a tengerparton. Millió csodaszép kagylót találni csak úgy kisodorva a partra, amik bár szép emlékek lennének otthon a polcunkon is, de mi lenne az óceánnal, ha mindenki "csak" egy-két kagylót vinne haza magával?
A programokról a következő cikkben írok részletesen.
A bejegyzésben szereplő fotók saját készítésűek.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élhetetlen 2021.11.14. 21:37:21

Tévedhetek, de úgy tudom, úgy tapasztaltam, hogy a kisodródott kagyló héjakban nincs élőlény, de, ha élő kagyló sodródik, ki, az sem sokáig él a szárazföldön. „mi lenne az óceánnal, ha mindenki "csak" egy-két kagylót vinne haza magával?”. Légy szíves magyarázd el, mert én még nem hallottam olyan óceáni élőlényekről, amelyek a partra járnak kagylóhéjat enni, nem értem, mi történne az óceánnal, ha elhozzuk kagylóhéjat. Azt megértem, ha nem engedik kihozni az országból, mert ők akarnak ékszert készíteni belőle, vagy wc ülőkébe önteni, de ennek meg semmi köze az óceánhoz.

Perger Viktória · http://viktoriaperger.blog.hu/ 2021.11.15. 07:38:48

@élhetetlen: Egyrészt nem könnyű megállapítani, hogy él-e még benne valami vagy már nem. Másrészt ezeknek a csípése akár mérgező is lehet, így ezért sem ajánlott elcipelni őket. Harmadrészt pedig önző dolognak tartom azt, hogy mindent, ami mozgatható el akarunk vinni magunkkal emlékbe, otthon akarjuk tárolni, miközben az a valami (történetesen most a kagyló) arra a helyre tartozik, nem kell piszkálni. Ha minden turista felkapna 10-15 kagylót emlékbe, az azért igen tetemes mennyiséget jelentene akár csak egy év alatt is.