2017. dec 18.

Edzés lépésről lépésre

írta: Viktória Perger
Edzés lépésről lépésre

Az ünnepek közeledtével, alatt és után (egyszóval mindig...) külön figyelmet kell arra (is) fordítanunk, hogy a januárba ne plusz 3-4 kilóval lépjünk be és ne kelljen az újévi fogadalmat úgy kezdeni, hogy "leadok fél év alatt 5 kg-t". Ehhez még több energiára, kitartásra és lelkesedésre van szükség, mint az év más szakaszaiban. Legalábbis én ezt érzem...
Emiatt egy kicsit jobban meg kell terveznünk és fel kell építenünk az edzéseinket, akár egy profi szakember segítségét igénybe véve. Számomra az alábbi pontok segítenek, hogy ilyenkor se essek szét és ne kapjam magam azon, hogy két napja csak felváltva majszolom a mézeskalácsot és a szaloncukrot és ki sem teszem a lábam a lakásból.

Tervezd meg!
Attól függően, hogy mennyi időd van és hogy néz ki a heted, illeszd be az edzéseket a napirendedbe. Én általában 5 napra előre szoktam megtervezni, hogy mikor és mit fogok edzeni. Ez abban segít, hogy ne történjen meg az, hogy van 10 programom a hétre és hopsz az edzés már nem fér bele. Mivel én is dolgozom, így elég jól meg kell tervezni az életem, hogy munka után és/vagy előtt be tudjam passzírozni az edzéseket, legyen az egy futás a Duna parton, egy táncóra vagy akár egy csoportos aerobik valamelyik teremben. Ez persze különösen igaz a karácsonyi sütés-főzés, ajándékbeszerzés és év végi kimerültség idején...

Készülj fel!
Felkészülés alatt egyrészről a mentális, másrészről pedig a fizikai felkészülést értem. Készülj fel rá, hogy másnap edzeni fogsz! Nekem ez mindig segít. Eldöntöm, beírom a naptáramba, majd az edzős cuccaimat is összepakolom, hogy még véletlenül se sunyuljam el a kalóriaégetést. Ha munka után "csak egy percre hazaugrok felkapni a cuccaimat", abból szinte sosem lesz edzés. Nekiállok a házimunkának, bekapok pár falatot és már skippeltem is a mozgást. Mint minden, ez is jórészt fejben dől el!

Melegíts be!
Fiatalon még nem érezzük, hogy ez mennyire fontos, de később, amikor majd jelentkeznek az ízületi és a térdfájdalmak, akkor sajnálni fogjuk, hogy nem szántunk 5-10 percet izmaink átmozgatására, bemelegítésére. Azon túl pedig, hogy testünknek jót tesz és fizikailag felkészülünk a következő óra megterhelésére, mentálisan is készülünk közben.

Tisztázd a célt!
Kalóriákat szeretnél égetni? Átmozgatnád az izmaidat? Stresszt vezetnél le? Ki szeretnéd adni magadból a dühödet? Ahány ember, annyi cél. Attól függően, hogy milyen nap elébe nézünk, vagy épp milyen napon vagyunk túl, más és más célokkal ugrunk neki az izzasztó feladatnak.

Építs fel az edzést!
Ha nincs melletted egy tapasztalt személyi edző, akkor bizony egyedül kell végiggondolnod, hogy mit és milyen sorrendben szeretnél csinálni az edzés során. Futni szeretnél vagy súlyt emelni? Ha futni, akkor hány kilométert és milyen intenzitással? Laza kocogás vagy egy izzasztó intervall? Beltéren vagy kültéren? ...És még számtalan kérdést érdemes picit végigpörgetnünk az edzés előtt. Az edzés céljától függ, hogy milyen edzés és intenzitás mellett döntünk. 

Nyújts!
Az egyik legfontosabb lépése a teljes értékű, helyesen felépített edzésnek a nyújtás. A legtöbb edzés közben az izmok összehúzódnak, megfeszülnek, elfáradnak. Ha csak nem része a mozgásnak a nyújtás, mint például a jógában, akkor nagyon fontos egy kb. 10 percet rászánni. Mindamellett, hogy jót tesz az izmoknak, a nyújtás le is nyugtat, "pontot tesz az edzés végére". A legtöbben sajnáljuk rá az időt, de ahhoz, hogy elkerüljük a sérüléseket és még idősebb korban is mozgékonyak, fittek maradhassunk, elengedhetetlen!

+1 Ne egyedül!
Ha úgy érzed, hogy már nem maradt erőd arra így év végén, hogy egyedül rávedd magad egy kis testmozgásra, akkor kérj segítséget. Hívd el egy barátodat úszni, menjetek le a párotokkal squasholni, vagy egy kolléganővel jógázni. Mindegy is milyen mozgásforma mellett döntesz, a lényeg, hogy engedd ki a gőzt, töltődj fel, mozogd ki magadból a feszültséget, dolgozd le a karácsonyi sütiket! Hidd el, segíteni fog! :)

Szólj hozzá

sport edzés egészség motiváció életmód újév futás tippek stresszoldás mozgás kísértés cél mértékletesség nyújtás időbeosztás