2017. nov 06.

Súlymegtartás télen (is)

írta: Viktória Perger
Súlymegtartás télen (is)

Amint beköszöntenek a hideg napok hajlamosabbak vagyunk jóval kevesebbet mozogni, mint amikor melegebb van és hosszabbak a nappalok. Túl hideg van a sétához, helyette inkább autóval vagy busszal közlekedünk. Este ha van is programunk az is inkább egy mozi vagy vacsi és nem 2-3 Margitsziget-kör. Mindezek ellenére mégis a kalóriadúsabb, tartalmasabb ételeket kívánjuk, többet sütünk-főzünk és nem ritkán többet is eszünk. Ameddig takar minket a téli bunda, talán nem is akkora baj. De igen hamar eljön a március és a blúzok, rövid kis szoknyák alól kificcen a bébiháj... Legtöbb nőtársam nevében állíthatom, hogy ez rettenetes élmény. Én legalábbis messziről elkerülöm. Inkább teszek érte, hogy ne így legyen. De hogyan?

Folytasd! 
Ha már rendszeresen sportolsz és beiktattad a napirendedbe, ne hagyd abba! A nehezén már túl vagy, mert elkezdeni a legnehezebb! Ha olyan sportot űztél, ami inkább szabadtéri, akkor keress alternatívát vagy kezdd el a beltéri verzióját. Igen, én is százszor szívesebben futok a Duna parton vagy egy vidéki kis faluban, de a téli hidegeknek nem szívesen teszem ki az ízületeimet. Akkor inkább unatkozom egy kicsit egy futópadon, bámulva a kalóriaszámlálót vagy a velem szemben épp az életükért küzdőket. Ha nem tudod magadat motiválni, keress egy személyi edzőt vagy beszélj össze a barátaiddal. Egy a lényeg, ne hagy abba! :)

Keress új hobbit!
Hogy kapcsolódik ez egyáltalán a sportoláshoz meg a téli hízáshoz? Hát úgy, hogy télen azért is eszünk többet, mert általában többet unatkozunk vagy "csináljuk a semmit". Hazamegyünk munka után és levágódunk a tv vagy a számítógép elé, hétvegén ki sem mozdulunk a lakásból, mondván, hogy hideg van és nincs kedvünk. (tisztelet a kivételnek persze) Ha viszont találunk egy új hobbit, ami leköt és amit szeretünk, garantáltan kevesebbet jár majd az agyunk a nassoláson. Kezdj el festeni, zongorázni, énekelni, sakkozni vagy egy új nyelvet megtanulni. Mindegy, csak az a fő, hogy kösd le magad (lehetőleg valami hasznossal) és mindjárt kevesebbet fogsz sündörögni a hűtő környékén.

Diéta helyett életmód
Amikor felcsúszik 1-2 plusz kiló, főleg mi nők hajlamosak vagyunk fejjel nekimenni egy "csoda"diétának. Csodabogyó, csodaétel, csodakapszula és még sorolhatnám... Pedig nincs sok értelme. Én is diétáztam többször tini koromban, de egyik rettenetesebb volt, mint a másik. Kész önsanyargatás. Kb. semmit nem ehetsz és abból is csak keveset. Egy idő után epekedsz az összes édesség és kalóriabomba után, annyira tele van a hócipőd az íztelen kaják rágásával. Aztán elszakad a cérna, kieszed a hűtőt és rájössz, hogy buktad a diétát...
Szépen lassan megtapasztaltam, hogy egy tartható, egyéni és hosszútávra szóló életmód kialakítása a cél. Olyan, amiben vannak keretek, de azért van szabadság is. Nekem évekbe tellett mire rátaláltam és a mai napig kísérletezgetek magamon. De megéri! Mindenkinek megvan a maga ideális étrendje, csak keresgélni kell! De erről majd inkább egy másik cikkben...

Egészséges ételek
Attól, hogy tél van, nem kell búcsút inteni az összes egészséges ételnek. Nyáron mindenki non-stop smoothie-kat, gyümölcstálakat és salikat posztol, de ennek nem kell feltétlen elmúlnia azért mert beköszönt a tél. Persze kicsit átalakul a kínálat, kevesebb a választék a boltokban és a piacon, de nem baj. Attól még fontos (és ajánlott) zöldségeket és gyümölcsöt enni. Kevés kalória, mégis laktató és finom köret vagy nassolnivaló. Én például nem változtatok attól azon a szokásomon, hogy legalább napi egy gyümölcsöt megeszek és egy gazdag salátát vacsorázok.

Azt tartom, jobb mindennap tenni egy kicsit az ideális súlyunk megtartásáért, mint egy ideig teljesen elengedni a kontrollt és utána hosszú hónapokig szenvedni, hogy ránk menjen a tavalyi nadrágunk.

Szólj hozzá

edzés egészség szabadidő életmód futás tippek hobbi egyensúly mértékletesség