2017. ápr 18.

A korán kelés művészete 5 pontban

írta: Viktória Perger
A korán kelés művészete 5 pontban

Ma reggel is, mint oly sokszor, 5:35-kor az álmom kellős közepén ébresztett a telefonom. Nagyon nem szeretem az ilyet. Végtére is, ki szeret korán kelni? Kevesen. Ennek ellenére munka, család, hobbi és egyéb elfoglaltságok miatt sokkal többször muszáj, mint amennyiszer valójában szeretnénk. De mit tehetünk annak érdekében, hogy a reggeli óracsörgés élménye ne nyomja rá a bélyegét az egész napunkra?

Én gyerekkorom óta legalább heti 4-5x kelek korán. Edzés, suli vagy munka, mindig akad valami indok. A "korán" tulajdonképpen egy relatív szó, mindenkinek a saját bioritmusától függ, hogy mit érez annak. Én most a reggel 5 és 6 óra közötti kelést értem ezalatt. A következő pár pontban elárulom a "titkot", hogy hogyan tudok egész nap energikus maradni a gyakori korán kelés ellenére. (Továbbra is szeretném hangsúlyozni, hogy (még) nincs gyerekem, így cikkem elsősorban nem a kisgyerekes anyukáknak szól.)

1. Korán kell lefeküdni

Rossz hír vagy nem, de ez a helyzet. Ahhoz, hogy végig tudjuk csinálni a hetet, meg kell adni a lehetőséget a testünknek a regenerálódásra. Bár ez nem mindig könnyű a hosszú munkaórák, hobbik, kötelező otthoni teendők mellett, de érdemes törekedni rá, ha nem kifacsart citromnak szeretnénk kinézni péntekre és nem az egész napos alvás az egyetlen programunk szombatra. Amikor 5 és 6 között kell kelnem, törekszem rá, hogy 10 körül már vízszintesben legyek. Ez sokszor kihívás, mert nem egyszer este 9 körül érek haza. De mindemellett tudom azt is, hogy ha nem fekszem le időben, a hét vége felé már használhatatlan és nyűgös leszek. Az meg senkinek nem jó... :) Az elalvást mindig segíti, ha lefekvés előtt 1 órával megpróbálunk lenyugodni, kikapcsolni. Erre tökéletes lehet egy könyv olvasása, filmnézés vagy ha megosztjuk az elmúlt nap élményeit a párunkkal. Ha aktív tevékenységet választunk estére (pl.: edzés), tényleg nehezen fog tudni elaludni.

2. Ne szundizz!

Nagy önkontrollra van szükség ehhez, de nem érdemes az ébresztőóra csörgése után még 20-30 percig a szundi gombot nyomogatni. Bármilyen hihetetlen, de csak még fáradtabbak leszünk tőle. Én azt szoktam csinálni, hogy miután elhallgattattam az ébresztőórát elkezdem végiggondolni, hogy mit is kell csinálnom aznap. Amint elkezd pörögni az agyam, én is egyre éberebbé válok. Ahogy nem tudunk elaludni este, amíg "pörög az agyunk", ugyanígy visszafelé is működik a dolog. Ha reggel beindulnak a gondolataink, mi is könnyebben ébredünk. 

3. Testünk átmozgatása

Bár a legtöbb embernek ez is képtelenségnek hangzik majd, de ha reggel rá tudjuk venni magunkat, egy 8-10 perces átmozgatásra, laza nyújtásra, azzal segítünk a testünknek felébredni. Én évek óta minden reggelemet így indítom és bár az elején nehezen vettem rá magam, de mostanra már, ha néha lustaságból kimarad ez a kis szeánsz, mindig megérzem a hiányát. Amikor így indul a reggelem, mindig jobban érzem magam. Sovány vigasz, de ez van. :)

4. Légzőgyakorlatok

Pár hete olvastam egy cikket a légzőgyakorlatok jótékony hatásáról és gondoltam kipróbálom (cikkek itt). Magam is meglepődtem, hogy pár perc helyesen kivitelezett légzőgyakorlat után mennyivel jobban érzem magam a bőrömben még akár egy sötét, esős, téli reggelen is. Nagyon tudom ajánlani mindenkinek!

+1. Jé, milyen sokmindenre van idő!

Ha korán kelünk, sokkal több mindenre van időnk, jobban el tudjuk osztani a napi feladatokat is! Ez sem egy nagy felfedezés, de mégis annak élem meg, amikor sikerül. Egy rövidebb edzés, fürdés, nyújtás, légzőgyakorlat, tea, kávé, olvasás, bevásárlás a piacon és még mindig csak 9 óra?! Milyen jó is tud ez lenni. :)

Tudom, hogy minden ember más és más bioritmussal rendelkezik, így azzal is tisztában vagyok, hogy az "éjjeli baglyok" jót fognak nevetni a tippjeimen, de azért ha valakinek nincs más választása, muszáj korán kelnie, akkor szívből ajánlom az említett tippek kipróbálását. :) 

Szólj hozzá

alvás egészség ébresztőóra reggel életmód tippek hobbi pihenés légzés szundi nyújtás időbeosztás korán kelés earlybird