2017. feb 07.

A rossz főnök pár ismérve

írta: Viktória Perger
A rossz főnök pár ismérve

Az ideális világban csak jó főnökök és szorgos beosztottak léteznek, de ez a való világ. Egészen a tavalyi év elejéig szerencsésnek tartottam magam, mert bármilyen munkát is csináltam, mindig olyan főnökeim voltak, akikkel megtaláltuk a közös hangot és tudtam tőlük valami fontosat tanulni. Tavaly egy felettesem "sikeresen" vetett véget ennek a pozitív tendenciának. Fél éven keresztül akarva vagy akaratlanul minden napomat megpróbálta megkeseríteni.

Sok cégnél, hozzá hasonlóan, olyan ember tölt be vezető pozíciót, aki nem alkalmas rá. Vagy emberileg vagy szakmailag. Vagy legrosszabb esetben egyik sem stimmel. A jó főnök 5 tulajdonsága cikkem után jöjjön pár gondolat arról, hogy kit is nevezünk rossz főnöknek. Ez a cikk sem lesz teljes felsorolás, mint ahogy azt a "jó főnök" kapcsán sem tudtam megtenni. Továbbá ez a cikk is saját tapasztalataimnak és a személyes interjúkon hallott vélemények egyvelege. Íme...

1. Sosem dicsér

Bármit csinálsz nem dicsér meg, nincs egy pozitív visszajelzése a munkáddal kapcsolatban, bezzeg a hibákat mindig megtalálja benne?! Az embereknek egy természetes igénye az, hogy szeretne a munkájával kapcsolatban visszajelzést kapni. Építő kritikát éppúgy, mint dicsérő szót. Beosztottként jó esetben felnézünk a főnökünkre, szakmai példaképként tekintünk rá, tehát adunk a véleményére. Ha sosem dicsér meg minket, az könnyen oda vezethet, hogy azt gondoljuk, nem végezzük jól a munkánkat, hisz ha jól végeznénk, azt tudtunkra adná. Ez hosszútávon két irányt vehet. Az egyik, hogy demotiválttá válunk és már nem fordítunk kellő figyelmet arra, hogy milyen munkát adunk ki a kezünk közül. A másik irány pedig, hogy túlzottan maximalistává válunk és non-stop azon törjük magukat, hogy hogyan lehetnénk mégis "elég jók". Semelyik irány sem vezet jóra.

2. Nem vesz emberszámba

Reggel bejön, megkérdezi, hogy hogy vagy, majd mielőtt válaszolhatnál, már ott sincs. Valójában csak egy berögzött szokás nála, hogy kimondja ezt a mondatot, de egyáltalán nem kíváncsi a válaszra. De ez sok formában megtörténhet. Tegyük fel, hogy épp egy szakmai megbeszélés folyik. Megszólal a telefonja, majd mintha ott sem lennél, felveszi és kisétál az ajtón telefonálni. Ez még egy dolog, ezt vezetőktől jobb ha megszokjuk. De miután letette nem jön vissza és folytatja a meetinget veled, hanem visszarohan az irodájába és magára zárja az ajtót, jelezve, hogy nincs rád ideje. Irtó frusztrálók tudnak lenni az ilyen és ehhez hasonló helyzetek, amikor érzed, hogy az az ember, aki a hierarchiában feletted áll, valójában ki is használja ezt és nem foglalkozik veled, nem tekint egyenrangú félnek.

3. Főnökösködő

Minden mondatodat kijavítja, ott liheg a nyakadban, minden mozdulatodat leellenőrzi, minden kimenő e-mailedre rá kell, hogy kerüljön ő is, hallgatózik, mikor egy ügyféllel beszélsz és még sorolhatnám a kifinomultabbnál kifinomultabb módszereket. Vannak főnökök, akik imádják a státuszukat és külön élvezet nekik az, amikor lenyomhatják a másikat.

3. Kicsinál

A főnökök egy jelentős része nehezen húz határt munka és szabadidő között. Tisztelet a kivételnek, de sokan már kora reggel, mindenki előtt benn ülnek az irodában és az utolsók közt távoznak. De a probléma inkább az, mikor ezt elvárják a beosztottaktól is. Ha kell, ha nem, nyomást gyakorol rád, túlóráztat, nem érdekli, hogy neked a munka mellett van családod, vannak barátaid, hobbid. A legfontosabb, hogy mivel neki nincs más az életében a munkán kívül, ezt másoknak se engedje meg. Ahelyett, hogy keresne magának egy hobbit, amit szeret, helyette inkább másoktól is azt várja el, hogy napi 10-12 órát töltsenek az irodában. Ez egy ördögi kör, hisz mivel ő sokat ül az irodában, sosem lesz más fontos az életében és téged sem fog békén hagyni.

4. Nem segít

Az interjúkon és az új munkahelyen töltött első napokban tuti elhangzik a jól ismert mondat: "Ha bármi kérdésed van, fordulj hozzám nyugodtan!" Hát ez sajnos nem mindig igaz! Van mikor ez is csak egy klisé, ami szépen és biztatóan hangzik, de egyáltalán nem fedi a valóságot. Mikor a fentiek szerint jársz el, és kérdéssel fordulsz a felettesedhez, nincs rád ideje a nap egyetlen szakaszában, nem ad értékelhető választ vagy azt válaszolja: oldd meg , de nem ad támpontot, mankót, hogy mégis hogyan. Határtalan találékonyság és türelem szükséges ahhoz, hogy az ember ezekben a helyzetekben ne akadjon ki, hanem megoldja a helyzetet. 

Ez persze korántsem jelenti azt, hogy ha valaki bármelyik rossz tulajdonsággal rendelkezik vagy néha van egy rossz napja, egy rossz megjegyzése, akkor már rögtön meg kell őt bélyegezni a "bad boss" címkével. Itt inkább azokról van szó, akiknél mindez rosszindulattal is párosul és több olyan tulajdonsággal rendelkeznek, melyek alapján nem alkalmasak emberek vezetésére.

A "rossz főnök" problémával sajnos sokunk találkozott már, de van megoldás! Nem kell, hogy ez így maradjon és nap, mint nap gyomorgörccsel menjünk dolgozni, félve attól, hogy mi vár ránk aznap. De erről egy majd következő cikkben írok... :)

Szólj hozzá

munka állás tippek főnök