Gondolatok egy női fejből

Gondolatok egy női fejből

Miért fuss?

2017. augusztus 23. - Perger Viktória

Bár nem csak a futás lehetne kiemelve a címben, de mostanában ezt a sportágat volt lehetőségem legtöbbet űzni és ennél a mozgásformánál vettem észre ezeket a pozitív hozadékokat. Kiemelhetném még az úszást, vagy bármi olyan sportot, ami monotonabb és "nem kell az agyadat használni". De mire is jó a futás?

1. Ötletelés

Bár vannak napok, amikor a futás egésze alatt az életemért könyörgök és azt is megbántam, hogy egyáltalán nekiindultam, de amikor jobban megy és szinte visz a lábam, akkor van időm az aktuális feladataimon ötletelni, rendezni picit az életem. Ez lehet a következő blogbejegyzésem témája vagy az, hogy mit főzzek a hétvégén a barátainknak, de akár a hosszútávú terveimen való agyalást is jelentheti. Valamiért, még nem jöttem rá miért, futás közben könnyebben jön az ihlet, az életem bármilyen szegmenséről legyen is szó. 30-40 perc futás alatt általában jutok valamire az épp aktuális kérdéseimet illetően. (a blogbejegyzéseim nagy része így készült)

2. Tányértörés helyett

Lobbanékony, nyughatatlan természet vagyok. 2 nap mozgás nélkül és már fészkelődök egész nap, hogy hadd mozoghassak valamit, hadd engedhessem ki a gőzt emberbarát módon. Éppen ezért a futás irtó jól jön az olyan időszakokban, amikor az életem minden területe pörög és állandóan jelen kell lennem valahol. Bár ilyenkor csomó ember pont a mozgásból vesz vissza, de nálam ez nem vezet sok jóra. Ilyenkor csakazértis meg kell erőltetnem magam, különben hamar sírás, feszkó lesz a vége. Volt már rá párszor példa... Néha amikor hazaérek késő délután a barátom 2 percen belül mondja, hogy szerinte menjek le edzeni valamit, mert igen mufurc vagyok :D

3. Energiát ad

Bár korán kell kelni vagy este munka után kell rávenni magadat, de megéri! Lendületet, energiát ad. Bár amikor 5:40-kor csörög az órám, hogy menjek futni, nem érzem át ezt, de mikor reggel 7-re lefutok 7 km-t szinte biztos, hogy jobban érzem magam, mint amikor 7-ig aludhatok, de nincs időm edzeni. Van, aki nem tudja reggel rávenni magát a mozgásra, az sem baj persze, még mindig ott az este vagy a hétvége. Egy a lényeg, szánj időt a rendszeres mozgásra és megérzed majd a pozitív "mellékhatását." 

4. Nem kell hozzá semmi

Jó, egy picit túlzok, de kb. így van. Kell egy jó futócipő (ez az egy mondjuk tényleg költséges, de nagyon fontos), valami időjáráshoz illő ruha és mehetsz! Akár városban, akár a város szélén élsz, biztosan találsz egy olyan parkot, utcát, erdőt, ahol tudsz hódolni sportszenvedélyednek. Sokan kifogásképp az időjárást hozzák fel hátráltató tényezőnek, de ha tavasztól kezdve már rendszeresen futsz, akkor egészen novemberig nem lesz bajod a kültéren való futásoktól. Nyáron persze vigyázni kell, olyankor érdemes napfelkelte után vagy naplemente előtt futni és kerülni a nagyon meleg órákat! Ha a hidegről van szó, nekem kb. 8-10 fok a limit. Addig még egy jobb futócuccban kimerészkedek, azalatt már nem. Nem esik jól, nem tudok rendesen bemelegedni, elkezd fájni a torkom. Akkor tényleg marad az edzőterem vagy egy tök más sport. Láttam néha a nagy februári fagyokban is futkározni embereket a városban, minden tiszteletem!

5. Segít a célok elérésében

Egy kimerítő, saját határokat feszegető futás olyan, mint az életem kicsiben lemodellezve. Felkészülök rá, nagy lendülettel fejest ugrok a feladatba, egy ideig teljesen beleélem magam, csak arra koncentrálok, majd elkezdek fáradni, félbehagynám az egészet. És itt jön a legfontosabb rész, a kitartás. Csak azért sem állok meg, csak azért sem adom fel, hanem teljesítem a kitűzött távot. (Nem számítva persze azt az esetet, ha lesérülök vagy az ájulás kerülget.) Ez a kis plusz erőfeszítés az életem egyéb területeiben is pozitív eredményt hoz, hisz bármibe is kezdek, hosszútávon ugyanaz a kitartás kell hozzá, mint amik a kitűzött távok lefutásához. 

Bár vannak negatív hatásai is a futásnak, főleg ha valaki túlzásba viszi, de én azt tapasztalom, hogy az egészséges egyensúlyt megtalálva és a saját határainkat tiszteletben tartva rengeteg pozitív hozadéka van. Itt most csak ötöt soroltam fel, mert ezeket vettem észre saját magamon az utóbbi időben, de biztos vagyok benne, hogy sok hobbifutó tudna még továbbiakat említeni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://viktoriaperger.blog.hu/api/trackback/id/tr6712769464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magányos Farkas_ 2017.08.24. 15:01:16

A kalória égetésen túl erősíti az immunrendszert, az ellenálló-képességet, fizikai erőt, mentális stabilitást, jó közérzetet. Szinte CSAK pozitív hatásai vannak!

Perger Viktória · http://viktoriaperger.blog.hu/ 2017.08.24. 15:09:16

@Kontraband: Igen, én is így látom, bár túlzásba lehet esni ezzel is, ami egészségügyi problémákhoz vezethet. Illetve ha nem erősítünk mellette, az sem túl szerencsés...
süti beállítások módosítása